Sortowanie
Źródło opisu
Legimi
(30)
Katalog księgozbioru
(21)
Forma i typ
E-booki
(26)
Książki
(20)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(12)
Audiobooki
(5)
Proza
(2)
Poradniki i przewodniki
(1)
Dostępność
dostępne
(24)
wypożyczone
(4)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia dla Dorosłych i Młodzieży (ul. Akademicka 10)
(15)
Czytelnia i DZR - wypożyczalnia (ul. Akademicka 10)
(3)
Filia nr 1 (ul. Bojanowskiego 18)
(3)
Filia nr 2 (ul. Krakowska 75)
(2)
Filia nr 3 (ul. Sportowa 28)
(1)
Filia nr 4 (ul. Cmentarna 1)
(5)
Autor
Szczygieł Mariusz
(16)
Szczygieł Mariusz (1966- )
(12)
Krall Hanna
(3)
Hugo-Bader Jacek
(2)
Kaczorowski Aleksander
(2)
Krall Hanna (1937- )
(2)
Tochman Wojciech (1969- )
(2)
Adamiecki Wojciech (1934-2008). Jaskinia Zimna: wielki poker (pol.)
(1)
Adamiecki Wojciech (1934-2008). Przyznać, że ktoś jest człowiekiem (pol.)
(1)
Ambroziewicz Jerzy (1931-1995). Wiązać epizody (pol.)
(1)
Ambroziewicz Jerzy (1931-1995). Zaraza (pol.)
(1)
Auerbach Rachel (1903-1976). Treblinka. Reportaż (pol.)
(1)
Auerbach Rachel (1903-1976). Upierać się, także przy faktach (pol.)
(1)
Avilés Marco (1978- )
(1)
Avilés Marco (1978- ). Imperium Inki
(1)
Ayala Álex (1979- )
(1)
Ayala Álex (1979- ). Przekupienie Che Guevary
(1)
Bartosz Andrzej (1948- )
(1)
Bałuk Kamil
(1)
Berberyusz Ewa (1929-2020)
(1)
Biedroń Robert (1976- )
(1)
Bijak Jan (1929-2014)
(1)
Boguszewska Helena (1886-1978). Odejść od biurka (pol.)
(1)
Boguszewska Helena (1886-1978). Świat po niewidomemu (pol.)
(1)
Brandys Marian (1912-1998). Jadać przy rodzinie
(1)
Brandys Marian (1912-1998). Ostatnia bitwa
(1)
Brycht Andrzej (1935-1998). Raport z Monachium (pol.)
(1)
Brycht Andrzej (1935-1998). Spełniać oczekiwania władzy? (pol.)
(1)
Bryła Stefan (1886-1943). Ameryka
(1)
Bryła Stefan (1886-1943). Import zdziwień
(1)
Brzycka Karolina
(1)
Budrewicz Olgierd (1923-2011). Być wszędzie (pol.)
(1)
Budrewicz Olgierd (1923-2011). Równoleżnik zero (pol.)
(1)
Caparrós Martín (1957- )
(1)
Caparrós Martín (1957- ). Caracas. Miasto w ranach
(1)
Cat-Mackiewicz Stanisław (1896-1966). Kot w nieznanym ogrodzie
(1)
Cat-Mackiewicz Stanisław (1896-1966). Myśl w obcęgach. Studia nad psychologią społeczeństwa Sowietów
(1)
Dobrew Dorota (1959- )
(1)
Dostala Františka
(1)
Dudko Bożena (1963- )
(1)
Dziewanowski Kazimierz (1930-1998). Nasz strach powszedni (pol.)
(1)
Dziewanowski Kazimierz (1930-1998). Nie płacić 25 dolarów za pytanie (pol.)
(1)
Dąbrowska Maria (1889-1965). Nic nie rozumiem, ale kocham życie
(1)
Dąbrowska Maria (1889-1965). W "Parowozie"
(1)
Dąbrowski Jan (1904-1964). Rozszerzać geografię (pol.)
(1)
Dąbrowski Jan (1904-1964). Słońce świeci (pol.)
(1)
Dębicki Tadeusz
(1)
Dębicki Tadeusz 1902-1952). Moienzi Nzadi, u wrót Konga
(1)
Dębicki Tadeusz 1902-1952). Nic wspólnego z rasą narcyzów
(1)
Ewa Andrzejewska
(1)
Fajnas Roman (1903-1976). Hiszpania 1936. Z wrażeń korespondenta wojennego (pol.)
(1)
Fajnas Roman (1903-1976). Pokazać dyktatorowi książkę (pol.)
(1)
Fiedler Arkady (1894-1985). Gdy nie ma Google'a, napisać list (pol.)
(1)
Fiedler Arkady (1894-1985). Ryby śpiewają w Ukajali (pol.)
(1)
Fischerová Viola (1935-2010)
(1)
Gabryel Piotr (1961- )
(1)
Giertych Roman (1971- )
(1)
Giełżyński Wojciech (1930-2015)
(1)
Gil Franciszek (1917-1960). Reportaż jako podanie urzędowe
(1)
Gil Franciszek (1917-1960). Świadectwo dojrzałości i karta na broń
(1)
Giza Abelard (1980- )
(1)
Gnot Lesław (1928-2004). Pokaz mody (pol.)
(1)
Gnot Lesław (1928-2004). W boczne drogi, ale pod kontrolą (pol.)
(1)
Godek Włodzimierz (1929-1960). Płomienna głowa
(1)
Godek Włodzimierz (1929-1960). Sądecki tor przeszkód
(1)
Goetel Ferdynand (1890-1960). Podróż do Indii
(1)
Goetel Ferdynand (1890-1960). Przeciętny reprezentant przeciętnego czytelnika
(1)
Grochola Wiesława (1932- ). Bez ogonków (pol.)
(1)
Grochola Wiesława (1932- ). Co jest w człowieku, czyli o tych, co więcej czują i bardziej cierpią (pol.)
(1)
Grochowska Magdalena (1960- ). Być damą i kowbojem (pol.)
(1)
Grochowska Magdalena (1960- ). Sprzeczne z piątym przykazaniem (pol.)
(1)
Guerriero Leila (1967- )
(1)
Guerriero Leila (1967- ). Idea Vilarino. Ta kobieta
(1)
Gużyński Paweł (1968- )
(1)
Górecki Wojciech (1970- ). Czytać i szukać duszy (pol.)
(1)
Górecki Wojciech (1970- ). Scheibler wrócił do Łodzi (pol.)
(1)
Górnicki Wiesław (1931-1996). Wiedzieć więcej niż zeszyt
(1)
Górnicki Wiesław (1931-1996). Zaćmienie
(1)
Głogowska Karolina (dziennikarka)
(1)
Haberkorn Leonardo (1963- )
(1)
Haberkorn Leonardo (1963- ). Ostatni urugwajski Hitler
(1)
Hołda Edward (1924- ). Luminescencja
(1)
Hołda Edward (1924- ). Nie dażyć do pełni
(1)
Hrabal Bohumil
(1)
Hugo-Bader Jacek (1957- )
(1)
Ibisz Krzysztof (1965- )
(1)
Iłłakowiczówna Kazimiera (1888-1983). We właściwym miejscu i czasie
(1)
Iłłakowiczówna Kazimiera (1888-1983). Wspomnienie o Prezydencie Narutowiczu
(1)
Jagielski Wojciech (1960- )
(1)
Jagiełło Krystyna (1938-2013)
(1)
Jakub Deml
(1)
Janta-Połczyński Aleksander (1908-1974). Cytuję wyłącznie własne doświadczenie
(1)
Janta-Połczyński Aleksander (1908-1974). Wracam do Polski
(1)
Jiří Kamen
(1)
Kaden-Bandrowski Juliusz (1885-1944). Opiewać legiony i seks
(1)
Kaden-Bandrowski Juliusz (1885-1944). Ordynans
(1)
Kalicki Włodzimierz (1955- ). Udać niemieckiego profesora (pol.)
(1)
Kalicki Włodzimierz (1955- ). W drodze, na dnie, do piachu (pol.)
(1)
Kapuściński Ryszard (1932-2007)
(1)
Kapuściński Ryszard (1932-2007). Kolekcja wybranych dzieł Ryszarda Kapuścińskiego
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(22)
2010 - 2019
(26)
2000 - 2009
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(12)
1901-2000
(3)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(50)
Język
polski
(50)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(4)
Literatura czeska
(2)
Literatury Ameryki Łacińskiej
(1)
Temat
Reportaż polski
(7)
Czechy
(5)
Literatura polska
(3)
Reportaż
(3)
Polska
(2)
Szczygieł, Mariusz (1966- )
(2)
Antologie
(1)
Artyści czescy
(1)
Biedroń, Robert (1976- )
(1)
Brzycka, Karolina
(1)
Cuda
(1)
Czesi
(1)
Dziennikarze
(1)
Etnopsychologia
(1)
Etyka
(1)
Giertych, Roman (1971- )
(1)
Giza, Abelard (1980- )
(1)
Gużyński, Paweł (1968- )
(1)
Historia
(1)
Ibisz, Krzysztof (1965- )
(1)
Kobieta
(1)
Korwin-Piotrowska, Karolina (1971- )
(1)
Kostrzewa, Weronika
(1)
Krall, Hanna (1937- )
(1)
Kultura
(1)
Latynoamerykanie
(1)
Mikołejko, Zbigniew (1951- )
(1)
Mleczko, Andrzej (1949- )
(1)
Mohammad Reza Pahlawi (szach Iranu ; 1919-1980)
(1)
Młynarska, Paulina (1970- )
(1)
Nowacka, Barbara (1975- )
(1)
Objawienia maryjne
(1)
Ochojska, Janina (1956- )
(1)
Orłoś, Maciej (1960- )
(1)
Pisarze polscy
(1)
Poczucie straty
(1)
Polityka
(1)
Prokop, Marcin (1977- )
(1)
Publicystyka polska
(1)
Pągowski, Andrzej (1953- )
(1)
Płuska, Piotr
(1)
Relacje międzyludzkie
(1)
Sadowska, Beata (1974- )
(1)
Sens życia
(1)
Społeczeństwo
(1)
Staniszkis, Jadwiga (1942- )
(1)
System wartości
(1)
Szczepkowska, Joanna (1953- )
(1)
Terlikowski, Tomasz P. (1974- )
(1)
Tożsamość narodowa
(1)
Turystyka
(1)
Uczucia
(1)
Wróbel, Jan (1964- )
(1)
Środa, Magdalena (1957- )
(1)
Życie codzienne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(4)
1945-1989
(3)
1989-2000
(2)
2001-
(2)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Ameryka Łacińska
(1)
Czechy
(1)
Iran
(1)
Praga (Czechy)
(1)
Gatunek
Reportaż
(8)
Antologia
(4)
Publicystyka
(3)
Wywiad dziennikarski
(2)
Antologie
(1)
Esej
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Opowiadania i nowele obyczajowe
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Przewodnik turystyczny
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Kultura i sztuka
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Historia
(1)
Podróże i turystyka
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Psychologia
(1)
51 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Forma i typ

Dlaczego bez szczegółu nie ma ogółu? Czym różni się fakt od faktu podanego czytelnikom? Czy na pewno Z zimną krwią Trumana Capote’a jest pierwszą powieścią non-fiction? Do czego może służyć reporterowi bardzo długi szalik? Dlaczego Hanna Krall jest Mondrianem reportażu, a nie Chagallem? Czego uczyła reporterki i reporterów „Gazety Wyborczej” Małgorzata Szejnert? Jak Ryszard Kapuściński używał pisarskiej wolności? Czy reportaż gonzo to tylko Ameryka po narkotykach? Czy reporter może używać fantazji? A może reportaż to jedynie „wiara, że coś się zdarzyło”?

„Słowo w reportażu ma rolę świadka. Niestety, świadek czasem mija się z prawdą, chociaż przysięgał, że nie skłamie – pisze Szczygieł. – My, reporterzy i reporterki, jesteśmy w potrójnym klinczu (taki raczej w sporcie nie istnieje, ale chcę podkreślić złożoność sytuacji). Z jednej strony jest świat, którego kołem zamachowym bywa kłamstwo, i są rozmówcy o niestabilnej pamięci. Z drugiej – mamy tylko siebie: nasze oczy, nasze uszy i nasze mózgi, a więc bardzo ograniczony aparat postrzegania. Z trzeciej – nieobiektywny, uznaniowy język, który nie umie być wiarygodnym świadkiem”.

Nowa książka Mariusza Szczygła jest esejem napisanym z miłości do reportażu. To lektura dla wszystkich, którzy kochają ten gatunek oraz dla tych, którzy mają wątpliwości, czy jest wiarygodny, a także poradnik dla tych, którzy sami chcą pisać.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Wybór znakomitych reportaży poświęconych Czechom, uwikłanym w czasy, w jakich przyszło im żyć. Czechosłowacja i Czechy - Gottland - to kraj horroru, smutku i groteski. Gottland Mariusza Szczygła nie ma nic wspólnego ze stereoptypową opowieścią o kraju wesołków, zabijających czas przy piwie.

Aktorka Lida Baarova - kobieta, przez którą płakał Goebbels; rzeźbiarz Otakar Szvec – twórca największego pomnika Stalina na kuli ziemskiej, który nim skończył dzieło, postanowił się zabić, autentyczna siostrzenica Franza Kafki, która do dziś żyje w Pradze; piosenkarka Marta Kubiszova, której komunistyczny reżim na 20 lat zabronił śpiewać i skasował nagrania z radiowych archiwów; legendarny producent obuwia Tomáš Bata, który stworzył kontrolowane przez siebie miasto na 10 lat przed pomysłami Orwella; pisarz Eduard Kirchberger, który stworzył siebie na nowo i został Karelem Fabianem oraz wielu innych – to bohaterowie tej książki. Poprzez ich barwne życiorysy Mariusz Szczygieł opowiada o czasach, w jakich przyszło im (i nam) żyć. Opowiada o wygórowanej cenie, jaką musieli zapłacić za pozornie nieważne decyzje, o tragicznym splocie przypadku i przeznaczenia, kształtującym życie całych pokoleń.

"Mądra, ciekawa i potrzebna książka. Poprzez opowieść o losach ludzkich, Szczygieł opowiada skomplikowane dzieje naszych południowych sąsiadów. Zafascynowany niepowtarzalną czeską kulturą i obyczajowością, zmysłem ironii, humorem i sarkazmem, przypomina czeskie spotkania z 'historią spuszczoną z łańcucha'. Czytamy te opowieści przez pryzmat własnych losów, co czyni lekturę jeszcze bardziej zajmującą. Losy mieliśmy podobne, a jak bardzo odmienne. Pasjonująca książka".

Adam Michnik

"Świetna książka. Potwornie przygnębiająca panorama czeskich losów XX wieku. (Obejmuje też wiek nowy, który równie przygnębia). To, co mnie zawsze w czeskim losie pociągało, to nieustanna, dynamiczna, tragiczna i zarazem śmieszna niejednoznaczność. Mariusz Szczygieł wychodzi z tradycji polskiego reportażu i na tę właśnie niejednoznaczną czeskość nakłada swoją metodę. Efekt jest bardzo mocny, oryginalny, zaskakujący. Dla mnie większość tych obrazów ma ewokującą siłę. Od dawna nie odbyłam równie intensywnej podróży do moich młodzieńczych doświadczeń, pytań i fascynacji. Ale ich lektura wprawiła mnie w głęboki smutek. Czekam na drugą część tych reportaży-esejów-opowiadań (bo i gatunek nie jest do końca określony) w nadziei, że możliwe jest jakieś katharsis, że może z pułapki tego środkowoeuropejskiego losu można się wyplątać".

Agnieszka Holland

"To nie jest książka, to klejnot".

"Le Figaro"

"Wielka literatura pod płaszczykiem reportażu".

"Wiener Zeitung"

"Halucynacyjne bajki pełne niepokoju".

"Liberation"

"Emocjonująca, tragiczna, zabawna podróż".

"La Repubblica"

"Szczygieł opowiada mistrzowsko".

"Neue Zürcher Zeitung"

"Zadziwiająco wie, jak dozować fakty".

"Könyvjelző"

"Pokazuje prawdziwy komunizm".

"Frankfurter Allgemeine Zeitung"

"Ta książka inspiruje pod każdym względem".

"Lidové noviny"

"To lustro, którego sami nie potrafilibyśmy sobie podstawić".

"Hospodářské noviny"

"Trauma życia w komunistycznym piekle do tej pory nie została w Europie odreagowana, o czym błyskotliwie zaświadcza ta książka i jej sukces". "Kommiersant"

Książka Gottland w trzy lata po pierwszym wydaniu w 2006 roku została przełożona na 9 języków. Znalazła się w finale Nagrody Literackiej Nike 2007. Otrzymała: Nike Czytelników, Nagrodę Warszawskiej Premiery Literackiej – Książka Roku 2007, Nagrodę im. Beaty Pawlak 2007; Gratias Agit 2009 (w Czechach); Prix Amphi 2009 (we Francji).

W grudniu 2009 przyznano jej w Brukseli Europejską Nagrodę Literacką (European Book Prize 2009), której patronuje Parlament Europejski, a jurorami są krytycy i publicyści z krajów członkowskich Unii.

Więcej informacji:

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Książka może pisarza dręczyć. Może też – i w tym przypadku to jest lepsze słowo – uwierać. Drobnym szczegółem. Jakby był jakimś ziarenkiem piasku, które dostało się do buta i uniemożliwia chodzenie. Przyznaję: latami uwierało mnie kilka słów. Nie były odpowiednie, a ja przecież mam pod ręką lepsze.

Parandowski stwierdził, że książka nazajutrz po wydaniu odmawia autorowi posłuszeństwa. Dlatego zapewniam dawnych i nowych czytelników „Gottlandu”, że tym razem stworzyłem książkę wreszcie mi posłuszną.

Do następnego wydania oczywiście.

Mariusz Szczygieł

Aktorka Lida Baarova — kobieta, przez którą płakał Goebbels; rzeźbiarz Otakar Szvec – twórca największego pomnika Stalina na kuli ziemskiej, który nim skończył dzieło, postanowił się zabić, autentyczna siostrzenica Franza Kafki, która do dziś żyje w Pradze; piosenkarka Marta Kubiszova, której komunistyczny reżim na 20 lat zabronił śpiewać i skasował nagrania z radiowych archiwów; legendarny producent obuwia Tomáš Bata, który stworzył kontrolowane przez siebie miasto na 10 lat przed pomysłami Orwella; pisarz Eduard Kirchberger, który stworzył siebie na nowo i został Karelem Fabianem oraz wielu innych – to bohaterowie tej książki. Poprzez ich barwne życiorysy Mariusz Szczygieł opowiada o czasach, w jakich przyszło im (i nam) żyć. Opowiada o wygórowanej cenie, jaką musieli zapłacić za pozornie nieważne decyzje, o tragicznym splocie przypadku i przeznaczenia, kształtującym życie całych pokoleń.

„„Gottland” to jedna z tych książek cudownie niepoddających się klasyfikacjom. Szczygieł jest niesamowity i zabawny, wszystko się u niego łączy. Jest niczym Hrabal non-fiction. Książka zaczyna się historią Baty, a kończy olśniewającą podwójną narracją na temat lekarki, specjalistki od oparzeń, która w wolnym czasie przekłada kryminały Dicka Francisa. I wszystko jest prawdą!” Julian Barnes, „The Guardian”

„Mądra, ciekawa i potrzebna książka. Poprzez opowieść o losach ludzkich Szczygieł opowiada skomplikowane dzieje naszych południowych sąsiadów. Zafascynowany niepowtarzalną czeską kulturą i obyczajowością, zmysłem ironii, humorem i sarkazmem, przypomina czeskie spotkania z „historią spuszczoną z łańcucha”. Czytamy te opowieści przez pryzmat własnych losów, co czyni lekturę jeszcze bardziej zajmującą. Losy mieliśmy podobne, a jak bardzo odmienne. Pasjonująca książka.” Adam Michnik

„Przy „Gottlandzie” nie sposób nie myśleć o „Procesie” i „Zamku”. Szczygieł śledzi niezrozumiałe zdarzenia i szuka w nich sensu. Ma niezwykły talent do tropienia szczegółów. Jego spojrzenie na dwudziestowieczne totalitaryzmy, które wciąż zatruwają nam umysł, jest godne najwyższej uwagi.” Larry Rother, „The New York Times”

„Świetna książka. Potwornie przygnębiająca panorama czeskich losów XX wieku. (Obejmuje też wiek nowy, który równie przygnębia). To, co mnie zawsze w czeskim losie pociągało, to nieustanna, dynamiczna, tragiczna i zarazem śmieszna niejednoznaczność. Mariusz Szczygieł wychodzi z tradycji polskiego reportażu i na tę właśnie niejednoznaczną czeskość nakłada swoją metodę. Efekt jest bardzo mocny, oryginalny, zaskakujący. Od dawna nie odbyłam równie intensywnej podróży do moich młodzieńczych doświadczeń, pytań i fascynacji. Ale ich lektura wprawiła mnie w głęboki smutek. Czekam na drugą część tych reportaży-esejów-opowiadań (bo i gatunek nie jest do końca określony) w nadziei, że możliwe jest jakieś katharsis, że z pułapki tego środkowoeuropejskiego losu można się wyplątać.” Agnieszka Holland

„Nadzwyczajny! Ze swoim sposobem opowiadania historii, poczuciem absurdu oraz ironicznym podejściem mógłby drukować u nas, w „The Spectator”.” Victor Sebestyen, „The Spectator”

„To nie jest książka, to klejnot.” „Le Figaro”

„Mimo humoru książka podejmuje temat cierpienia poważnie i ze współczuciem.” Madeleine LaRue, „Quarterly Conversation”

„Wielka literatura pod płaszczykiem reportażu.” „Wiener Zeitung”

„Halucynacyjne bajki pełne niepokoju.” „Liberation”

„Tę książkę można uznać za czarną komedię, tyle że czarna komedia w wydaniu Szczygła to coś bardzo przygnębiającego.” Mythili Rao, „The Daily Beast”

„Emocjonująca, tragiczna, zabawna podróż.” „La Repubblica”

„Trauma życia w komunistycznym piekle do tej pory nie została w Europie odreagowana, o czym błyskotliwie zaświadcza ta książka i jej sukces.” „Kommiersant”

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Mariusz Szczygieł - laureat Europejskiej Nagrody Literackiej i Dziennikarz Roku 2013 – opowiada prawdzie historie o nie ma. Nie ma kogoś. Nie ma czegoś. Nie ma przeszłości. Nie ma pamięci. Nie ma widelców do sera. Nie ma miłości. Nie ma życia. Nie ma fikcji. Nie ma właściwego koloru. Nie ma komisji. Nie ma grobu. Nie ma siostry. Nie ma klamek. Nie ma niebieskich tulipanów. Nie ma nie ma. Rozmówcami Szczygła są ludzie z różnych światów: czeska poetka, ukraiński żołnierz, polska księgowa, albański malarz, izraelska pisarka, a także jego ojciec, z którym autor wybiera się ostatni raz w życiu do Pragi. Nad książką unosi się rada, którą dała autorowi Hanna Krall: „Wszystko musi mieć swoją formę, swój rytm, panie Mariuszu. Zwłaszcza nieobecność”.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

"Szczygieł łapie czas jak nikt inny nasycając swoje teksty choćby marzeniem bohaterki, by za odprawę z pracy kupić synowi 'kurtkę z koca'. Słucha wszystkich, jeżeli kogoś zawstydza, to tylko czytelnika, bo każe myśleć i mieć oczy szerzej otwarte. Jeżeli w przyszłości historycy będą chcieli się dowiedzieć czegoś o Polsce lat dziewięćdziesiątych, współczesna literatura piękna nie da im za dużo, książka Szczygła – bardzo wiele".

Paweł Dunin-Wąsowicz, "Machina" (1997)

Przyszłość już nadeszła, owe kilka lat minęło dawno. (Niedziela, która zdarzyła się w środę wyszła pod koniec 1996 roku). Uznaliśmy, że dziś jest to już książka historyczna.

"Miałem szczęście być świadkiem, kiedy pewnym ludziom w środę przydarzyła się niedziela. To moja pierwsza reporterska książka. Z czasów, kiedy uwielbiałem pisać o Polsce, kiedy nie prowadziłem jeszcze talk-show w telewizji i kiedy nie miałem pojęcia, że pojadę w jakimkolwiek celu do Czech. Są to reportaże o przeciętności, bo sam pochodzę z przeciętnego miasteczka i, jak mówi mój tata Jerzy Szczygieł, to piękne być przeciętnym. Nowa Polska po upadku komuny postawiła przed przeciętnymi nieprzeciętne zadanie. Dlatego proszę potraktować tę książkę jako relację z zawodów w utrzymywaniu się na powierzchni".

Mariusz Szczygieł (2011)

Tekstom reportera towarzyszą zdjęcia Witolda Krassowskiego, który w tym samym czasie co Mariusz Szczygieł, między rokiem 1989 a 1997, rejestrował życie nowej Polski. Były to lata bardzo fotogeniczne, bo ludzkie twarze zmieniały się jak nigdy dotąd. Do tego Witold Krassowski zarejestrował je na prawdziwych negatywach, bo była to epoka sprzed fotografii cyfrowej.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

"Szczygieł łapie czas jak nikt inny nasycając swoje teksty choćby marzeniem bohaterki, by za odprawę z pracy kupić synowi 'kurtkę z koca'. Słucha wszystkich, jeżeli kogoś zawstydza, to tylko czytelnika, bo każe myśleć i mieć oczy szerzej otwarte. Jeżeli w przyszłości historycy będą chcieli się dowiedzieć czegoś o Polsce lat dziewięćdziesiątych, współczesna literatura piękna nie da im za dużo, książka Szczygła – bardzo wiele".

Paweł Dunin-Wąsowicz, "Machina" (1997)

Przyszłość już nadeszła, owe kilka lat minęło dawno. (Niedziela, która zdarzyła się w środę wyszła pod koniec 1996 roku). Uznaliśmy, że dziś jest to już książka historyczna.

"Miałem szczęście być świadkiem, kiedy pewnym ludziom w środę przydarzyła się niedziela. To moja pierwsza reporterska książka. Z czasów, kiedy uwielbiałem pisać o Polsce, kiedy nie prowadziłem jeszcze talk-show w telewizji i kiedy nie miałem pojęcia, że pojadę w jakimkolwiek celu do Czech. Są to reportaże o przeciętności, bo sam pochodzę z przeciętnego miasteczka i, jak mówi mój tata Jerzy Szczygieł, to piękne być przeciętnym. Nowa Polska po upadku komuny postawiła przed przeciętnymi nieprzeciętne zadanie. Dlatego proszę potraktować tę książkę jako relację z zawodów w utrzymywaniu się na powierzchni".

Mariusz Szczygieł (2011)

Tekstom reportera towarzyszą zdjęcia Witolda Krassowskiego, który w tym samym czasie co Mariusz Szczygieł, między rokiem 1989 a 1997, rejestrował życie nowej Polski. Były to lata bardzo fotogeniczne, bo ludzkie twarze zmieniały się jak nigdy dotąd. Do tego Witold Krassowski zarejestrował je na prawdziwych negatywach, bo była to epoka sprzed fotografii cyfrowej.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

„Osobisty przewodnik po Pradze” to jubileuszowy, 10. tytuł Mariusza Szczygła, który ukazuje się dwadzieścia lat po pierwszym wyjeździe autora do Pragi wiosną 2000 roku, kiedy to uwiodły go miasto i język.

Jak sam mówi, książka ta wzięła się ze zdenerwowania: „Od momentu pierwszych moich publikacji o Pradze nie ma tygodnia, żebym nie dostał pytania o jakieś miejsca magiczne, ważne, osobiste. Ma to być oczywiście Praga bez mostu Karola i bez Hradczan. Nadmiar tych próśb, a zwłaszcza niemożność odpisywania na wszystkie, zaczął mnie irytować, postanowiłem więc zamienić to uczucie w coś pozytywnego. Napisałem przewodnik, do którego wszystkich będę teraz odsyłał”.

Miejsca opisywane w przewodniku możemy zobaczyć dzięki fotografiom Filipa Springera. Dom jako cios między oczy. Dworzec jako upadła bajka. Most, który ułatwia śmierć. Schron przed beznadzieją. Góra nieobojętności. Pomnik gejów. Kościół zgubiony na podwórku. Grób jako kryształ. Kamienica, która drga. Prysznic jako metafora… Do tego rozmowy z Czeszkami i Czechami. Znanymi i nieznanymi.

Szczygieł: „W przewodniku oprowadzam wyłącznie po moich ulubionych miejscach w Pradze. W ten oto sposób książka wymyka się krytyce, że czegoś w niej nie ma. Jeśli nie ma, to mnie nie uwiodło!”.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Szczygieł szuka prawdy w Grudziądzu, Supraślu, Londynie, Pradze, Paryżu, Nowym Jorku, w birmańskim Ngapali czy laotańskim Luang Prabang. Wyjawiają mu ją takie postaci jak Stańko, Kapuściński czy Osiatyński, ale i pasażerowie pociągów czy taksówkarze.

Projekt: prawda to pozycja, jakiej na polskim rynku wydawniczym jeszcze nie było. Książka ta jest kolażem, na który składają się miniatury Mariusza Szczygła z własnego i cudzego życia oraz powieść z 1959 roku Portret z pamięci zapomnianego dziś pisarza, Stanisława Stanucha.

Szczygieł stawia swego rodzaju pomnik tej przebrzmiałej, ale cenionej kiedyś powieści, porównywanej w latach 60. z dziełami Sartre’a czy Camusa. Jeszcze się nie zdarzyło – uważa pomysłodawca projektu – żeby autor, którego zafascynuje jakaś książka, postanowił wydrukować ją we własnej książce.

Bohater powieści Stanucha wyznaje: „Przyszło mi do głowy, że każdy rozsądny człowiek powinien dążyć do prawdy, starać się odkryć w swoim życiu jedną, bodaj najmniejszą prawdę. W przeciwnym razie życie jego wydawać się może zmarnowane”.

Mariusz Szczygieł – znany reporter, autor Gottlandu i Zrób sobie raj, przełożonych na siedemnaście języków, laureat Europejskiej Nagrody Literackiej 2009 – twierdzi, że te słowa zainspirowały go do szukania cudzych prawd. Pomogło mu to przeżyć trudny dla niego rok: „Pisarz Stanisław Stanuch z Nowej Huty rzucił mi koło ratunkowe. Narzucił mi rygor”.

Szczygieł poluje na prawdę jest jednym z najchętniej czytanych działów w „Dużym Formacie” – magazynie reporterów „Gazety Wyborczej”.

Reporter szuka prawdy w Grudziądzu, Supraślu, Warszawie, Londynie, Pradze, Paryżu, Nowym Jorku, w birmańskim Ngapali czy laotańskim Luang Prabang. Jej dostarczycielami są postaci znane jak Stańko, Kapuściński czy Osiatyński, ale i przygodnie poznani pasażerowie pociągów, goście knajp, taksówkarze czy bywalcy warszawskiej księgarni Wrzenie Świata.

Projekt: prawda składa się z trzech części. W pierwszej jest zapisem intymnych przeżyć autora, który chowa się przed światem „między malarstwem a muzyką”. Część druga to „Portret z pamięci czyli książka w książce. Część trzecia jest „zapisem apetytu na życie”, a precyzyjniej ujmując: apetytu na ludzi. Reporter Szczygieł nie ma żadnych zahamowań, aby przypadkowo poznane osoby pytać o ich osobistą filozofię. Spotkani ludzie powierzają mu swoje życiowe odkrycia.

Ktoś uważa, że trzeba zawsze mówić „tak” rzeczom małym.

Ktoś, że albo można należeć do ludzi, którzy wyrzucają krzesła, albo do ludzi, którzy dają krzesłom nowe życie.

Ktoś, że nie wolno dać zasnąć ślimakowi, bo nie wolno dać zasnąć miłości.

Co człowiek – to inna prawda, zawsze poprzedzona błyskotliwym dialogiem lub zaskakującą opowieścią.

„W moim amoku polowania na cudzą prawdę, doszło jednak do wielu przekroczeń – pisze Szczygieł. – Nie są to tylko prawdy, z których ktoś zwierzył się reporterowi. Pojawiają się prawdy wyczute, prawdy wyczytane, prawdy wykradzione. Także prawdy, które znienacka rodzą się we mnie, kiedy ktoś mnie sprowokuje”.

Ze wszystkich książek Mariusza Szczygła to właśnie w Projekcie: prawda znajdziemy najwięcej gry między autorem a światem. Nie tylko reporter przeszukuje świat w poszukiwaniu zdań-kluczy. Czasem świat sam zgłasza się do reportera, na przykład pod postacią starszej kobiety: „Ja, proszę pana – powiedziała – mam prawdę jak cegłę. I mogłabym nią pana uszkodzić”.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Zrób sobie raj to druga po Gottlandzie bestsellerowa książka Mariusza Szczygła o Czechach.

Jej pierwsze wydanie ukazało się w 2010 roku i zostało przetłumaczone na dziewięć języków.

Autor kreśli tło reporterskiej opowieści o współczesnych Czechach i ich kulturze, ale jednocześnie dręczy go zagadnienie, czy można być szczęśliwym bez religii.

„Jak się państwu żyje bez Boga?” – to czasem wyrażone wprost, a czasem ukryte pytanie-refren, które reporter zadaje swoim bohaterom. Są wśród nich: przyjaciel Hrabala i „poeta fekalny” Egon Bondy, najzabawniejsza Czeszka – Halina Pawlowská, rzeźbiarz-prowokator David Černý, tłumaczka literatury polskiej Helena Stachová, czy fotograf Jan Saudek.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Książka
W koszyku
(Antologia polskiego reportażu)
Autor
Szczygieł Mariusz (1966- ). Korczak Janusz (1878 lub 1879-1942). Czapka z głowy, reporterze Korczak Janusz (1878 lub 1879-1942). Nędza Warszawy Miłkowski Zygmunt (1824-1915). Fantazji literackiej cuglów nie popuszczę Miłkowski Zygmunt (1824-1915). Opowiadanie w wędrówki po koloniach polskich w Ameryce Północnej Sieroszewski Wacław (1858-1945). Obcy jest taki jak ja Sieroszewski Wacław (1858-1945). Przez Syberię i Mandżurię do Japonii. Kartka z podróży Laskowski Kazimierz (1861-1913). Kataklizm musi być "straszliwy" Laskowski Kazimierz (1861-1913). Dolinami łez Konopnicka Maria (1842-1910). Mało zrozumienia dla żon Konopnicka Maria (1842-1910). Na normandzkim brzegu Reymont Władysław Stanisław (1867-1925). Czuły aparat spostrzegawczy Reymont Władysław Stanisław (1867-1925). Z ziemi chełmskiej. Wrażenia i notatki Rodziewiczówna Maria (1864-1944). Dokładność rzeczy naprawdę widzianych Rodziewiczówna Maria (1864-1944). Wrażenia i przeżycia. Lato 1915 Kaden-Bandrowski Juliusz (1885-1944). Opiewać legiony i seks Kaden-Bandrowski Juliusz (1885-1944). Ordynans Żeromski Stefan (1864-1925). Nie zostawiać suchej nitki Żeromski Stefan (1864-1925). Iława-Kwidzyn-Malbork Bryła Stefan (1886-1943). Import zdziwień Bryła Stefan (1886-1943). Ameryka Staniewski Tadeusz (1886-1978). Dni strajku szkolnego we Wrześni Moszyński Józef (1893-1975). Bimber nawet z drogi Staniewski Tadeusz (1886-1978). W wolnych chwilach pytać o jedno Moszyński Józef (1893-1975). Hallo, hallo... fala 480 mtr... Strumph-Wojtkiewicz Stanisław (1898-1986). Modelem byłem ja sam Strumph-Wojtkiewicz Stanisław (1898-1986). Warszawa w ogniu Parandowski Jan (1895-1978). Reporter z krainy Mitologia Parandowski Jan (1895-1978). Dwie wiosny Dębicki Tadeusz 1902-1952). Nic wspólnego z rasą narcyzów Dębicki Tadeusz 1902-1952). Moienzi Nzadi, u wrót Konga Nałkowska Zofia (1884-1954). Zawsze tylko obrazy Nałkowska Zofia (1884-1954). Krzyk niesłyszany Iłłakowiczówna Kazimiera (1888-1983). We właściwym miejscu i czasie Iłłakowiczówna Kazimiera (1888-1983). Wspomnienie o Prezydencie Narutowiczu Krzywicka Irena (1899-1994). Nie byłam specjalistką Krzywicka Irena (1899-1994). Proces o samobójstwo tancerki Szelburg-Zarembina Ewa (1899-1986). Reportaż skuteczny Szelburg-Zarembina Ewa (1899-1986). "Myjsice owoce!" Wasilewska Wanda (1905-1964). Talent walczy Wasilewska Wanda (1905-1964). Jeden dzień w poradni1 Uniłowski Zbigniew (1909-1937). Szczegół doprowadzony do manii Uniłowski Zbigniew (1909-1937). Dzień rekruta Wrzos Konrad (1905-1974). Fotograf literacki Wrzos Konrad (1905-1974). Miasto bezrobotnych Wańkowicz Melchior (1892-1974). Produkuję poczucie psychiczne obywatela Wańkowicz Melchior (1892-1974). Na co koza rogi ma Słonimski Antoni (1895-1976). Tropem ogłoszeń w gazecie Słonimski Antoni (1895-1976). Moja podróż do Rosji Cat-Mackiewicz Stanisław (1896-1966). Kot w nieznanym ogrodzie Cat-Mackiewicz Stanisław (1896-1966). Myśl w obcęgach. Studia nad psychologią społeczeństwa Sowietów Sobański Antoni (1898-1941). Reporter nie prorok Sobański Antoni (1898-1941). Cywile, Reichstag i książki Goetel Ferdynand (1890-1960). Przeciętny reprezentant przeciętnego czytelnika Goetel Ferdynand (1890-1960). Podróż do Indii Pruszyński Ksawery (1907-1950). Mieć namiętności, nie mieć przekonań Pruszyński Ksawery (1907-1950). Bombardowanie Madrytu Mitzner Zbigniew (1910-1968). Mgła aluzyjności Mitzner Zbigniew (1910-1968). Inferno w Zbąszyniu Gil Franciszek (1917-1960). Reportaż jako podanie urzędowe Gil Franciszek (1917-1960). Świadectwo dojrzałości i karta na broń Opoczyński Perec (1892-1943). Listonosz widzi wszystko Opoczyński Perec (1892-1943). Reportaże z warszawskiego getta Leny-Kisielewski Władysław (1911-1977). Jednoosobowa redakcja w powietrzu Leny-Kisielewski Władysław (1911-1977). Historia jednego lotu Wierzyński Kazimierz (1894-1969). Chodzić piechotą Wierzyński Kazimierz (1894-1969). Garść wody. Według opowiadania komandora Ł. Mackiewicz Józef (1902-1985). Zobaczyć, sprawdzić, zlustrować, ustalić Mackiewicz Józef (1902-1985). Ponary- "Baza" Pietrzak Lech (1911-1955). I sąd jest literaturą Pietrzak Lech (1911-1955). Naprzód! Na zachód! Osmańczyk Edmund (1913-1989)). Reporter, czyli Polak Osmańczyk Edmund (1913-1989). Na pobojowisku Melcer Wanda (1896-1972). Zagarniacz rzeczywistość jak szynkę Melcer Wanda (1896-1972). Wyprawa na odzyskane ziemie Janta-Połczyński Aleksander (1908-1974). Cytuję wyłącznie własne doświadczenie Janta-Połczyński Aleksander (1908-1974). Wracam do Polski Krajewski Michał (1904-1993). Talentu nie zaprzęgać Krajewski Michał (1904-1993). Ludzie rusztowań Dąbrowska Maria (1889-1965). Nic nie rozumiem, ale kocham życie Dąbrowska Maria (1889-1965). W "Parowozie" Ros Jerzy (1919-1997). Zaglądać do starych reportaży Ros Jerzy (1919-1997). Stalowe źródła siły Kapuściński Ryszard (1932-2007). Odwiedź poznanych kiedyś ludzi Kapuściński Ryszard (1932-2007). To też jest prawda o Nowej Hucie Godek Włodzimierz (1929-1960). Płomienna głowa Godek Włodzimierz (1929-1960). Sądecki tor przeszkód Urban Jerzy (1933- ). Zajmować się szczęściem indywidualnym Urban Jerzy (1933- ). Pamiętnik swata Brandys Marian (1912-1998). Jadać przy rodzinie Brandys Marian (1912-1998). Ostatnia bitwa Kwiatkowski Zbigniew (1920-1979). Zrozumiane ocenić Kwiatkowski Zbigniew (1920-1979). Miasto, które mijamy Rolicki Janusz (1938- ). W masce Rolicki Janusz (1938- ). Janek, podaj wapno Kozicki Stefan (1923-1991). Nie pisać o kosmonautach Kozicki Stefan (1923-1991). Panna Lilli poszukuje posady Strońska Anna (1931-2007). Wedle zgrzebnych faktów Strońska Anna (1931-2007). Pożegnanie z Kawińską Rowiński Aleksander (1931- ). Obwąchiwać temat jak pies jeża Rowiński Aleksander (1931- ). Sądny dzień Hołda Edward (1924- ). Nie dażyć do pełni Hołda Edward (1924- ). Luminescencja Górnicki Wiesław (1931-1996). Wiedzieć więcej niż zeszyt Górnicki Wiesław (1931-1996). Zaćmienie
Przynależność kulturowa
Dziedzina i ujęcie
Antologia to hołd złożony polskiej szkole reportażu, zbiór prezentujący jej najlepszych twórców, tych najsławniejszych i tych niesłusznie zapomnianych, a wspólnie tworzących reporterską historię XX wieku. Na dwa tomy zebrane przez Mariusza Szczygła składa się sto najciekawszych, najlepszych i najgłośniejszych polskich reportaży opublikowanych pomiędzy 1901 a 2000 rokiem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia i DZR - wypożyczalnia (ul. Akademicka 10)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-92 podr. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Autor
Szczygieł Mariusz (1966- ). Prus Bolesław (1847-1912). Obsługiwać społeczeństwo (pol.) Prus Bolesław (1847-1912). Notatki wołyńskie (pol.) Słoński Edward (1872-1926). Przyjrzeć się żołnierzowi (pol.) Słoński Edward (1872-1926). Polska wojna (Z wycieczki na front) (pol.) Szpyrkówna Maria (1893-1977). Egzaltować się światem (pol.) Szpyrkówna Maria (1893-1977). Gwiazdy i dolary (pol.) Ossendowski Ferdynand Antoni (1878-1945). Z fantazją o podróży (pol.) Ossendowski Ferdynand Antoni (1878-1945). Przez kraj ludzi, zwierząt i bogów (konno przez Azję Centralną) (pol.) Mazanowska Wanda (1874-1951). Ujawnić cud? (pol.) Mazanowska Wanda (1874-1951). Geneza symbolu i przewiezienie zwłok Nieznanego Żołnierza (pol.) Kleszczyński Zdzisław (1889-1938). Mieć piekielną łatwość pisania (pol.) Kleszczyński Zdzisław (1889-1938). Benzynowa eskapada. Autem dookoła Polski (pol.) Boguszewska Helena (1886-1978). Odejść od biurka (pol.) Boguszewska Helena (1886-1978). Świat po niewidomemu (pol.) Zahorska Stefania (1889-1961). Dać koncert obserwacji (pol.) Zahorska Stefania (1889-1961). Jadę tramwajem w Moskwie (pol.) Singer Bernard (1893-1966). Słyszeć krzyki i nie słyszeć (pol.) Singer Bernard (1893-1966). Wrażenia i wieści z Birobidżanu (pol.) Fiedler Arkady (1894-1985). Gdy nie ma Google'a, napisać list (pol.) Fiedler Arkady (1894-1985). Ryby śpiewają w Ukajali (pol.) Rogowicz Jerzy (1904-1963). Nie pytać, jak się pan czuje (pol.) Rogowicz Jerzy (1904-1963). W obozie koncentracyjnym (pol.) Kisielewski Józef (1905-1966). Nie możesz wiedzieć "mniej więcej" (pol.) Kisielewski Józef (1905-1966). Ziemia gromadzi prochy (pol.) Fajnas Roman (1903-1976). Pokazać dyktatorowi książkę (pol.) Fajnas Roman (1903-1976). Hiszpania 1936. Z wrażeń korespondenta wojennego (pol.) Nogaj Stanisław (1897-1971). Zdobyć papier do pisania (pol.) Nogaj Stanisław (1897-1971). Za kratami i drutami Trzeciej Rzeszy. Reportaże (pol.) Dąbrowski Jan (1904-1964). Rozszerzać geografię (pol.) Dąbrowski Jan (1904-1964). Słońce świeci (pol.) Petersowa Zofia (1902-1955). Wiedzieć, że się przeżyje (pol.) Petersowa Zofia (1902-1955). Wrzesień Warszawy 1939. Reportaż (pol.) Pytlakowski Jerzy (1916-1988). Przyjść ze swoją własnością (pol.) Pytlakowski Jerzy (1916-1988). Powstanie mokotowskie. Reportaż (pol.) Auerbach Rachel (1903-1976). Upierać się, także przy faktach (pol.) Auerbach Rachel (1903-1976). Treblinka. Reportaż (pol.) Koźniewski Kazimierz (1919-2005). Czerpać z walki klas (pol.) Koźniewski Kazimierz (1919-2005). Extry i primy: bitwa o jakość w przemyśle bawełnianym (pol.) Dziewanowski Kazimierz (1930-1998). Nie płacić 25 dolarów za pytanie (pol.) Dziewanowski Kazimierz (1930-1998). Nasz strach powszedni (pol.) Gnot Lesław (1928-2004). W boczne drogi, ale pod kontrolą (pol.) Gnot Lesław (1928-2004). Pokaz mody (pol.) Krzyżagórski Klemens (1930-2013). Nie być pieszczochem samego siebie (pol.) Krzyżagórski Klemens (1930-2013). Książę zdradzonego kraju (pol.) Ambroziewicz Jerzy (1931-1995). Wiązać epizody (pol.) Ambroziewicz Jerzy (1931-1995). Zaraza (pol.) Budrewicz Olgierd (1923-2011). Być wszędzie (pol.) Budrewicz Olgierd (1923-2011). Równoleżnik zero (pol.) Warneńska Monika (1922-2010). Być potrzebnym (Wietnamowi) (pol.) Warneńska Monika (1922-2010). Piszę do Ciebie, mój Tato (pol.) Brycht Andrzej (1935-1998). Spełniać oczekiwania władzy? (pol.) Brycht Andrzej (1935-1998). Raport z Monachium (pol.) Osiadacz Maria (1926-1991). Prawem i pięścią (pol.) Osiadacz Maria (1926-1991). "Komandosi" (pol.) Szczygieł Bogdan (1928-1986). Rozdawać amulety (pol.) Szczygieł Bogdan (1928-1986). Maska z niama-niama (pol.) Grochola Wiesława (1932- ). Bez ogonków (pol.) Grochola Wiesława (1932- ). Co jest w człowieku, czyli o tych, co więcej czują i bardziej cierpią (pol.) Kowalik Helena (1941- ). Pójść do kuchni (pol.) Kowalik Helena (1941- ). Zejście (pol.) Szumańska Ewa (1921-2011). Przeczuwać (pol.) Szumańska Ewa (1921-2011). Inny rytm (pol.) Osiatyński Wiktor (1945-2017). Zapisać zdziwienie (pol.) Osiatyński Wiktor (1945-2017). Filipińska baśń (pol.) Kopeć Jakub (1941- ). Pisać do tramwaju (pol.) Kopeć Jakub (1941- ). Historia detektywa (pol.) Adamiecki Wojciech (1934-2008). Przyznać, że ktoś jest człowiekiem (pol.) Adamiecki Wojciech (1934-2008). Jaskinia Zimna: wielki poker (pol.) Karaś Romuald (1935- ). Zajść na długo (pol.) Karaś Romuald (1935- ). Nazywam się Pekosiński (pol.) Siedlecka Joanna (1949- ). Z igły robić widły (pol.) Siedlecka Joanna (1949- ). Szpitalni (pol.) Snopkiewicz Jacek (1942- ). Dopasować język do nagości (pol.) Snopkiewicz Jacek (1942- ). Dzień poborcy (pol.) Torańska Teresa (1944-2013). Konkret obmacać ze wszystkich stron (pol.) Torańska Teresa (1944-2013). Reportaż spod lady (pol.) Stanuch Stanisław (1931-2005). Wróć wstrząśniętym i... (pol.) Stanuch Stanisław (1931-2005). Reportaż z beczki prochu (pol.) Szperkowicz Jerzy (1934- ). Wrastać w Polskę (pol.) Szperkowicz Jerzy (1934- ). Kurier z Poczdamu (pol.) Sikorski Radosław (1963- ). Oddać parę strzałów (pol.) Sikorski Radosław (1963- ). Śmierć w Koszk-e Serwan (pol.) Pytlakowski Piotr (1951- ). Nie płacić (pol.) Pytlakowski Piotr (1951- ). Republika MSW (pol.) Górecki Wojciech (1970- ). Czytać i szukać duszy (pol.) Górecki Wojciech (1970- ). Scheibler wrócił do Łodzi (pol.) Stanisławska Olga (1967- ). Rzucić się do tyłu (pol.) Stanisławska Olga (1967- ). Pejzaż z wyschniętą studnią (pol.) Grochowska Magdalena (1960- ). Być damą i kowbojem (pol.) Grochowska Magdalena (1960- ). Sprzeczne z piątym przykazaniem (pol.) Kotarska Elżbieta (1935-2016). Trzymać kłębek zerwanych nici (pol.) Kotarska Elżbieta (1935-2016). Proces czternastu (pol.) Kalicki Włodzimierz (1955- ). Udać niemieckiego profesora (pol.) Kalicki Włodzimierz (1955- ). W drodze, na dnie, do piachu (pol.) Łazarewicz Cezary (1966- ). Nieoczywiste traktować jak oczywiste (pol.) Łazarewicz Cezary (1966- ). Złotówka (pol.) Surmiak-Domańska Katarzyna (1967- ). Pisać tak, jak się rozmawia (pol.) Surmiak-Domańska Katarzyna (1967- ). Mistrz krawiecki żywa torpeda (pol.)
Przynależność kulturowa
Dziedzina i ujęcie
Antologia to hołd złożony polskiej szkole reportażu, zbiór prezentujący jej najlepszych twórców, tych najsławniejszych i tych niesłusznie zapomnianych, a wspólnie tworzących reporterską historię XX wieku. Na dwa tomy zebrane przez Mariusza Szczygła składa się sto najciekawszych, najlepszych i najgłośniejszych polskich reportaży opublikowanych pomiędzy 1901 a 2000 rokiem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia i DZR - wypożyczalnia (ul. Akademicka 10)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-92 podr. (1 egz.)
Audiobook
CD
W koszyku
Szachinszach. : Postscriptum / Ryszard Kapuściński ; Jerzy Radziwiłowicz czyta Szachinszacha Ryszarda Kapuścińskiego. - Wydanie I. - Warszawa : Agora, 2008. - 1 płyta audio (CD-MP3) (4 godz. 51 min) : zapis cyfrowy, stereo ; 12 cm + książka : 39 stron, fotografie w tym kolorowe ; 22 cm.
(Biblioteka Gazety Wyborczej)
(Kolekcja Wybranych Dzieł Ryszarda Kapuścińskiego / pod redakcją Bożeny Dudko i Mariusza Szczygła ; 15)
Ryszard Kapuściński opowiada, jak powstał Szachinszach. Esej teherańskiego korespondenta „The Economist” Christophera de Bellaigue. Kronika rewolucji irańskiej Artura Orzecha. Fotograficzna opowieść o współczesnym i rewolucyjnym Iranie w obiektywie fotografów Agencji Magnum/EK Pictures. Dziewczyny i chłopcy z Bulwaru Afryki - reportaż Mariusza Zawadzkiego z „Gazety Wyborczej”. [opis z okładki]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych i Młodzieży (ul. Akademicka 10)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1(091)-92 CD (1 egz.)
Książka
W koszyku
Przynależność kulturowa
Dziedzina i ujęcie
Antologia to hołd złożony polskiej szkole reportażu, zbiór prezentujący jej najlepszych twórców, tych najsławniejszych i tych niesłusznie zapomnianych, a wspólnie tworzących reporterską historię XX wieku. Na dwa tomy zebrane przez Mariusza Szczygła składa się sto najciekawszych, najlepszych i najgłośniejszych polskich reportaży opublikowanych pomiędzy 1901 a 2000 rokiem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia i DZR - wypożyczalnia (ul. Akademicka 10)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-92 podr. (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Edipresse Książki)
Dorota Wellman – można ją kochać, nie trzeba jej lubić, nie da się jej zlekceważyć. Dorota nie boi się tematów tabu, trudnych pytań, kontrowersyjnych opinii. Tym razem ludziom o bardzo odległych poglądach zadaje pytanie o charakterze fundamentalnym: czym jest przyzwoitość? Dobro? Zło? Wywiady dziennikarki z autorytetami moralnymi, popularnymi dziennikarzami, politykami, naukowcami, twórcami – osobowościami dobrze znanymi z przestrzeni publicznej. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych i Młodzieży (ul. Akademicka 10)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Reporterska)
Dziobak ma dziób niczym kaczka, sierść jak wydra i ogon jak bóbr. Posiada zdolność wydzielania jadu i jest ssakiem jajorodnym. Łączy w sobie cechy różnych gatunków, lecz zachowuje indywidualizm i niepowtarzalność. Czym może być dziobak literatury?
Jest taki gatunek, który można porównać do dziobaka - reportaż latynoamerykański. Obfituje w środki stylistyczne charakterystyczne dla prozy, kreacja bohaterów przypomina te z najpopularniejszych dramatów, a surowe obserwacje to standardowa rola rasowego dziennikarstwa. To wszystko ukazuje książka "Dziobak literatury. Reportaże latynoamerykańskie" pod redakcyjnym okiem Beaty Szady.
Co kryje się pod hasłem "reportaż latynoamerykański"? Tamta część świata zachwyca, inspiruje i zadziwia. "Dziobak literatury" to antologia opowiadająca m.in. o największej w Chile bibliotece, o urugwajskiej poetce, która zapisała przejmującą refleksję: "Każdy jest owocem dojrzewającym do swojej śmierci", o miasteczku bliźniąt, w którym bycie jedynakiem oznacza nieszczęśliwe życie.
Dzięki tej książce można całkiem sporo dowiedzieć się o roli błazna w Kolumbii, który wcale nie jest gwiazdą cyrkową, lecz pogrzebową. Z czego słynie miasto Czilangopolis? Mieszka tam tak dużo ludzi, że nikt nie jest w stanie zliczyć, jednak zupełnie nikt nie czuje się niechciany i niepotrzebny.
Beata Szada to polska dziennikarka. Pracuje jako wykładowczyni akademicka, swoim cennym doświadczeniem zawodowym chętnie dzieli się ze studentami. Jej dzieła to m.in. reportaże: "Ulica mnie woła. Życiorysy z Limy" oraz "Wieczny początek. Warmia i Mazury". [https://www.taniaksiazka.pl/dziobak-literatury-reportaze-latynoamerykanskie-p-1521355.html]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych i Młodzieży (ul. Akademicka 10)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.134.2/.3(7/8)-92 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Cudowna / Piotr Nesterowicz. - Warszawa : Dowody na Istnienie Imprint Fundacji Instytut Reportażu, copyright 2014. - 178, [3] strony ; 21 cm.
(Seria Reporterska)
Jadwiga miała czternaście lat, gdy ukazała jej się na łące Matka Boska. Był 1965 rok, władze walczyły z ludową religijnością pod hasłem: Kościół do kruchty. Na łąkę przybywali pielgrzymi z całej Polski, a milicja siłą rozganiała nielegalne zgromadzenie. Wierni pili „cudowną” wodę ze źródełka, a sanepid ich przymusowo hospitalizował z powodu podejrzenia duru brzusznego. Wkrótce mieszkańcy Zabłudowa zwątpili w objawienie dziewczynki. Mieli jej za złe, że zabłudowski cud jest za mało cudowny, że nie postawiono na łące kościoła, że w czasie innych objawień Matka Boska powiedziała więcej niż u nich. Dzięki zachowanym raportom SB Piotr Nesterowicz relacjonuje historię „cudu zabłudowskiego” minuta po minucie. Rozmawia również z ponad sześćdziesięcioletnią Jadwigą. Kobieta do dzisiaj powtarza zdanie, które usłyszała od Maryi, gdy miała czternaście lat. Krzysztof Varga: „Niesamowita historia. Z Matką Boską, szczególnie jeśli stoją za nią Polacy, żadna władza nie wygra”. Mariusz Szczygieł: „Dlaczego nie ja napisałem tę książkę?” Źródło opisu: wrzenie.pl
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych i Młodzieży (ul. Akademicka 10)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 27 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Stehlík)
Straszydła na co dzień Karela Michala to jedna z najbardziej kultowych czeskich książek XX wieku. O tragicznych losach pisarza i jego żony poetki Violi Fischerovej pisał Mariusz Szczygieł w Nie ma (rozdział Czytanie ścian).
Straszydła – wznawiane w Czechosłowacji wielokrotnie – są zbiorem opowiadań, w których do racjonalnego świata wkracza irracjonalne – jak w Mistrzu i Małgorzacie. Niedźwiedź, który umie księgować, kurczak, który brukuje ulice… To tylko dwóch z wielu bohaterów tych opowieści zaliczanych do klasyki czeskiej literatury. Gdy książka ukazała się w 1961 roku, pisano, że to „opowiadania Haška, tyle że inteligentniejsze”. Zresztą pierwszą nagrodą, jaką pisarz otrzymał, była Nagroda im. Jaroslava Haška.
Viola Fischerová uważała, że ta humorystyczna książka na głębszym poziomie jest opowieścią o rozczarowaniu ludźmi. „Nie jest to humor beztroskiego kpiarza” – napisała w posłowiu. Na podstawie jednego z opowiadań – Jak Pryszczaka spotkało szczęście – autor stworzył wraz z reżyserem Zdeńkiem Podskalskim scenariusz filmu Biała dama (Bílá paní, 1965), który do dzisiaj jest chętnie oglądany w Czechach. [lubimyczytac.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych i Młodzieży (ul. Akademicka 10)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.3-3 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Autor
Forma i typ

Opowiadania surrealistyczne? Ejakulacja jako temat? Science fiction o dewiantach? Horrory erotyczne? Książka nieznanego pisarza z małej wsi wprawiła czeskich czytelników w zdumienie. A ja wiem: otóż jest to PORNOGRAFICZNA KRYTYKA SPOŁECZNA.

W Anonimowej Republice 90% ludzi nie ma żadnych praw. Seks zastępuje relacje międzyludzkie. Nawet każdy pisarz zawsze musi być gotowy na stosunek z krytykiem. Ludzie spieszą się i zapominają o banalnym fakcie, że nie istnieją. „Ludzie są raczej kulą u nogi – pisze Měrka. – Człowiek, który ma czelność urodzić się, zasługuje na karę śmierci”. Wariactwo nie książka!

Mariusz Szczygieł zwany Stehlíkiem

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Mariusz Szczygieł o książce:

Wreszcie możemy zobaczyć siebie! Nie ma o Polsce takich książek jak debiut Konrada Oprzędka. Wariackich, ale pogodnych. Smutnych, ale nieprzygnębiających.

Moje pokolenie w połowie lat 80. żyło podniecającym filmem dokumentalnym „Oto Ameryka”. Emitowany nocą w telewizji pokazywał ciemne oblicze Stanów. Ukryta twarz amerykańskiego społeczeństwa pociągała i odpychała jednocześnie. Kiedy dziś czytam u Oprzędka, że Polki zarabiają na własnym moczu i brudnych majtkach, a Polacy sprzedają douszne lekarstwo na nudę, myślę: oto Polska jak wtedy Ameryka. Bez ubrania, bez makijażu, bez fałszywego wstydu.

Błyskotliwa książka Konrada Oprzędka pokazuje, kim są Polacy, kiedy nie muszą być sobą.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Na terenie Czech wyprodukowano Boga. Maszyny zwane karburatorami zaczęły masowo wytwarzać Absolut. W pewnym momencie było go już tak dużo, że postanowiono bombardować nim Anglię. Nastała na świecie nieograniczona obfitość wszystkiego, czego ludziom potrzeba. Ale ludziom potrzeba wszystkiego, tylko nie nieograniczonej obfitości.

Zauważono, że Absolut potrafi przypodobać się ludowi i wszędzie przybiera mentalność danego kraju. W cesarstwie niemieckim Absolut natychmiast stał się państwowy, w Polsce działał jak jakiś gatunek alkoholu, a w Czechach na przykład zachowywał się jak indywidualista. Każdy miał tam swój Absolut na własną rękę.

O tym mniej więcej traktuje "Fabryka absolutu". Zaręczam Państwu, że Karel Capek jest najnowocześniejszym pisarzem europejskim pierwszej połowy XX wieku.

- Mariusz Szczygieł

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej