Urbanek Mariusz
Sortowanie
Źródło opisu
Legimi
(19)
Katalog księgozbioru
(4)
Forma i typ
E-booki
(10)
Audiobooki
(9)
Książki
(4)
Poezja
(1)
Dostępność
dostępne
(3)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia dla Dorosłych i Młodzieży (ul. Akademicka 10)
(2)
Filia nr 4 (ul. Cmentarna 1)
(2)
Autor
Bekker Alfred
(1676)
Vandenberg Patricia
(1164)
Doyle Arthur Conan
(635)
Shakespeare William
(584)
Wallace Edgar
(584)
Urbanek Mariusz
(-)
Sienkiewicz Henryk
(574)
Dickens Charles
(504)
Cartland Barbara
(494)
Buchner Friederike von
(438)
Maybach Viola
(434)
Hackett Pete
(433)
Twain Mark
(426)
Waidacher Toni
(423)
Verne Jules
(391)
Montgomery Lucy Maud
(358)
May Karl
(345)
Kraszewski Józef Ignacy
(334)
Poe Edgar Allan
(320)
May Karol
(306)
King Stephen
(303)
London Jack
(297)
Conrad Joseph
(296)
Dönges Günter
(286)
Mahr Kurt
(284)
Darlton Clark
(280)
Ewers H.G
(278)
Vega Lope de
(265)
Barca Pedro Calderón de la
(264)
Донцова Дарья
(264)
Kühnemann Andreas
(258)
Калинина Дарья
(257)
Balzac Honoré de
(248)
Popławska Anna
(246)
Francis H.G
(240)
Steel Danielle
(240)
Konopnicka Maria
(234)
Austen Jane
(233)
Vlcek Ernst
(231)
Barner G.F
(229)
Autores Varios
(228)
Ławnicki Lucjan
(228)
Roberts Nora
(226)
Andersen Hans Christian
(223)
Chávez José Pérez
(222)
Ellmer Arndt
(221)
Oppenheim E. Phillips
(215)
Palmer Roy
(215)
Stevenson Robert Louis
(213)
Wells H. G
(212)
Voltz William
(211)
Fabianowska Małgorzata
(207)
Courths-Mahler Hedwig
(204)
Howard Robert E
(204)
Kipling Rudyard
(203)
Hałas Jacek "Stranger"
(201)
Bazán Emilia Pardo
(200)
Mark William
(195)
Włodarczyk Barbara
(194)
Goethe Johann Wolfgang von
(193)
Mickiewicz Adam
(191)
Żeromski Stefan
(187)
Hoffmann Horst
(186)
Adamus-Ludwikowska Jolanta
(185)
Alcott Louisa May
(184)
Kneifel Hans
(183)
Szulc Andrzej
(183)
Brand Max
(178)
Orzeszkowa Eliza
(173)
Verne Juliusz
(173)
Rodziewiczówna Maria
(172)
Кир Булычев
(171)
Александрова Наталья
(169)
Chotomska Wanda
(168)
Burnett Frances Hodgson
(165)
Kayser-Darius Nina
(164)
Wilde Oscar
(164)
Woolf Virginia
(164)
McMason Fred
(162)
Coben Harlan
(161)
Prus Bolesław
(161)
Haensel Hubert
(159)
Колычев Владимир
(159)
Rawinis Marian Piotr
(158)
Disney
(157)
Drewnowski Jacek
(157)
Головачёв Василий
(155)
Webb Holly
(152)
Collins Wilkie
(151)
Leblanc Maurice
(143)
Scott Walter
(143)
Fischer Marie Louise
(141)
Grey Zane
(141)
Orwell George
(138)
Suchanek Andreas
(138)
Cooper James Fenimore
(137)
Anton Uwe
(136)
Zola Émile
(136)
Dumas Alexandre
(135)
Thurner Michael Marcus
(135)
Krzyżanowski Julian
(134)
Rok wydania
2020 - 2024
(10)
2010 - 2019
(9)
2000 - 2009
(4)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(23)
Język
polski
(23)
Temat
Biografie
(3)
Broniewski, Władysław (1897-1962)
(1)
Dur plamisty
(1)
Krytycy muzyczni
(1)
Lekarze
(1)
Mikrobiolodzy
(1)
Poeci polscy
(1)
Polska
(1)
Szczepionki
(1)
Waldorff, Jerzy (1910-1999)
(1)
Weigl, Rudolf Stefan (1883-1957)
(1)
Wojna 1939-1945 r.
(1)
Gatunek
Wiersze
(1)
23 wyniki Filtruj
E-book
W koszyku
Forma i typ
Piękna książka o pięknej postaci. Wieniawa - lekarz, poeta, żołnierz, kawalerzysta, bon vivant, aktor, dyplomata, tłumacz, prezydent, a także chyba najbardziej tragiczna i niezrozumiana postać Polski dwudziestolecia międzywojennego. Postać wielkoformatowa i nieoczywista. Tak też ukazał go autor. Książka przytacza oczywiście mnóstwo anegdot z epoki i fragmentów wspomnień o najbardziej spektakularnych akcjach Wieniawy, ale mówi też wprost o popadaniu w chorobę alkoholową, kontrowersyjnym stosunku do udziału Polski w rozbiorze Czechosłowacji, czy naiwności w stosunku do Włochów, Francji i Anglii tuż przed wybuchem II wojny światowej. [mała_mi, lubimyczytac.pl] Wieniawa połączył w swoim życiu rzeczy skrajnie różne. Był lekarzem i żołnierzem podczas wielkiej wojny 1914-1918, a potem podczas wojny polsko-bolszewickiej. Był adiutantem i przyjacielem marszałka Józefa Piłsudskiego, towarzyszem zabaw i bohaterem wierszy największych ówczesnych poetów - Tuwima, Słonimskiego, Wierzyńskiego. Był ambasadorem w Rzymie i przez cztery dni, we wrześniu 1939 roku, prezydentem Rzeczypospolitej. Ale najbardziej przylgnął doń tytuł, który i on sam chyba najwięcej ukochał: Pierwszy Ułan II Rzeczypospolitej. [Iskry, 2015] Biografia Wieniawy jest troszkę jak kolejka górska, czy raczej życie jego było jak kolejka górska, bo albo były okresy radości i euforii, albo smutku i zła, beznadziei. Książkę cechuje ciekawe ujęcie postaci, niesamowita umiejętność nakreślania w kilku zdaniach tła społeczno-historycznego, otaczającego opisywanego bohatera i przystępny, ciekawy język. Opisano w niej Wieniawę w sposób taki, żeby ukazać go oczami zarówno życzliwych jak i wrogów, przez wady i przez zalety - obiektywnie. Całe bogate życie Wieniawy jest zarazem historią Polski w pigułce, historią odrodzenia się Polski, następnie całego bogactwa, uroków i wad polityki międzywojennych kręgów politycznych, które pan Urbanek ukazał obiektywnie, z wadami i zaletami tej polityki. [@Renax, nakanapie.pl] Autor odziera Wieniawę-Długoszowskiego z krzywdzącego mitu birbanta, bawidamka, uwodziciela, lekkoducha. Udowadnia, że był nie tylko skandalistą, ale i inteligentnym, oczytanym, wszechstronnym człowiekiem, doskonałym tłumaczem poezji francuskiej i znawcą literatury, a także patriotą, którego zasługi podczas drugiej wojny światowej są mało znane i niedoceniane. Urbanek pokazuje Wieniawę-Długoszowskiego jako człowieka z krwi i kości, owszem, krewkiego i mającego wady, ale także oddanego ojczyźnie i swojemu wodzowi. To postać do tańca i do różańca. I może dlatego bliska czytelnikowi, który potrafi spojrzeć obiektywnie na ludzkie słabości, nie szuka w świecie historii bohaterów bez skazy, bo tacy po prostu nie istnieją. Autor tej niezwykłej biografii przywołuje liczne źródła, cytuje ciekawe wspomnienia Długoszowskiego i jemu współczesnych, jak z rękawa sypie anegdotami, jednocześnie weryfikując najsłynniejsze legendy, np. opowieść o wjechaniu do Adrii na koniu. Czyta się tę książkę jednym tchem, wciąż chcąc więcej i więcej. Gdy dociera się do jakże smutnego finału, pojawia się żal, że to już koniec. I że losy jednej z najsłynniejszych postaci dwudziestolecia międzywojennego zakończyły się tak dramatycznie. Książka Urbanka to nie tylko biografia, ale i interesująca opowieść o II Rzeczpospolitej, jej burzliwej i skomplikowanej polityce, barwnym życiu towarzyskim, kulturalnych elitach, artystycznej bohemie i codzienności pierwszych lat po odzyskaniu niepodległości. [allison, lubimyczytac.pl] Nota: przytoczone powyżej opinie są cytowane we fragmentach i zostały poddane redakcji. Tekst: Iskry, Warszawa 2015. Projekt okładki: Marcin Labus.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Zły Tyrmand Mariusza Urbanka to swoisty rewers słynnego Dziennika 1954 Leopolda Tyrmanda, legendy polskiego jazzu, socjalistycznego playboya, enfant terrible swingujących lat pięćdziesiątych PRL. Człowieka, który dla części swego środowiska był moralnym drogowskazem, jednym z niewielu, którzy mieli odwagę odmówić kolaboracji z reżimem, dla reszty tylko niepoważnym bikiniarzem.O Tyrmandzie opowiadali autorowi ludzie, którzy wcześniej sami zostali sportretowani na łamach Dziennika i innych książek Leopolda Tyrmanda, wśród nich wielu takich, których nie ma już wśród nas: Agnieszka Osiecka, Irena Szymańska, Stefan Kisielewski, Zygmunt Kałużyński, Szymon Kobyliński, Eryk Lipiński i Jan Józef Szczepański. W książce opisują swe spotkania z Tyrmandem ludzie, którzy byli pierwowzorami bohaterów najgłośniejszej powieści łotrzykowskiej PRL – Zły, oraz Bogna, legendarna polska Lolita z Dziennika 1954. Tytuł nie zawiera zdjęć obecnych w wydaniu drukowanym.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Zły Tyrmand / Mariusz Urbanek. - [miejsce nieznane] : Estymator : Legimi, 2023.
Forma i typ
Pasjonująca biografia Leopolda Tyrmanda - utalentowanego pisarza, popularyzatora muzyki jazzowej, orędownika wolności, niezłomnego przeciwnikakomunizmu, a także - pełnego energii skandalisty i playboya, mężczyznycieszącego się nieustającym powodzeniem u kobiet, mistrza autokreacji.Oprócz rzetelnej, opartej na faktach biografii, mamy też w tej książceszeroką panoramę przedstawiającą życie towarzyskie i uczuciowe warszawskich"celebrytów" w latach 50. i 60. Jej tytuł nawiązuje rzecz jasna do słynnejpowieści kryminalnej Tyrmanda "Zły", której akcja toczy się w Warszawie napoczątku lat 50. XX wieku.Mariusz Urbanek posłużył się nie tylko dostępnymi, pisanymi źródłamidotyczącymi Tyrmanda, ale przede wszystkim, oparł swoją książkę na rozmowachz ludźmi, którzy go osobiście znali. Rozmów tych przeprowadził ażosiemdziesiąt. Skrócone zapisy niektórych z nich znajdują się na kartach tejksiążki. Wśród rozmówców Urbanka wspominających Tyrmanda byli między innymi:Agnieszka Osiecka, Stefan Kisielewski, Zygmunt Kałużyński, SzymonKobyliński, Eryk Lipiński, Ludwik Jerzy Kern, Tadeusz Konwicki, ZdzisławNajder, Bohdan Tomaszewski, Alina Janowska i Jan Józef Szczepański - czyliosoby, które opisał w swoim skandalizującym "Dzienniku 1954". Oprócz nich,cytowane są w tej książce inne znane postacie ze świata kultury: WitoldGombrowicz, Jarosław Iwaszkiewicz, Sławomir Mrożek, Krzysztof TeodorToeplitz, Józefa Hennelowa, Zygmunt Broniarek, Józef Hen, KazimierzKoźniewski, Marian Eile, Jerzy "Duduś" Matuszkiewicz, Andrzej Trzaskowski,Wanda Warska, Roman Waschko, Andrzej Kurylewicz, Andrzej Jarecki, JanuszMorgenstern, i jeszcze wielu innych. W książce opisują swe spotkania zTyrmandem także ludzie, którzy byli pierwowzorami bohaterów powieści "Zły".Mamy też w niej relacje byłych żon pisarza - Małgorzaty Rubel i BarbaryHoff, a także wywiad z Krystyną Sokólską, która była pierwowzorem Bogny z"Dziennika 1954".IVO VUCO (hultajliteracki.pl):Urbanek jest biografem znakomitym i wie, jak "ugryźć temat". Nie tylkoprzedstawia portret genialnego pisarza, buntownika i krytyka życiacodziennego, ale też kreśli wyśmienity obraz czasów, w których Tyrmandowiprzyszło żyć. Całość tworzy mini serial o potężnym ładunku emocjonalnym.Tyrmand to znacznie więcej niż pisarz i felietonista, jakich było wtedywielu, a jakich dzisiaj jest całe mrowie, to... Kazimierz Deyna polskiejliteratury, a nawet literacki Louis Armstrong, który zamiast trąbki opanowałdo perfekcji pióro. Każdy z nich był wirtuozem, każdy z nich jest legendą ikażdy z nich miał swoją ciemną stronę, bez której jasna strona nie miałabyracji bytu. Urbanek zebrał historie o Tyrmandzie od ludzi, którzy go znali,a zatem nie są to dywagacje, jakim był, czy ewentualnie mógł byćczłowiekiem, ale jasno nakreślona osobowość pisarza, który chciał żyć i czućwolność pełną piersią. Czytając tę książkę targały mną różne odczucia, razTyrmanda kochałem, innym razem go nienawidziłem. Jednak po ostatniej stronietej publikacji zrozumiałem, jak wyjątkowy był to człowiek, jak wielką dumę wsobie nosił i jak wielki smutek za nią skrywał. Szalenie dobra książka, doktórej wrócę jeszcze nie raz. Jedno jest pewne, Mariusz Urbanek napisałksiążkę, która po prostu musiała zostać napisana, bo bez niej wiedza oTyrmandzie byłaby mocno okrojona. A że Urbanek to klasa sama w sobie, niemoże dziwić fakt, że "Zły Tyrmand" jest książką tak dobrą.FABRYKANT (lubimyczytac.pl):Jest to najlepsza i najbardziej wyrazista książka biograficzna MariuszaUrbanka, jaką czytałem. Urbanek niemal w każdej książce daje cośwciągającego i zaskakującego - jakiś nieznany fakt, który doskonale budujepostać. "Zły Tyrmand" jest właściwie zaskakujący w całości, albowiem głównypromotor jazzu w kraju okazuje się być kameleonem, którego nie potrafiprzejrzeć nawet tak solidna biografia. Co rozmówca (rozmówczyni) - to innaopinia. Niektóre zbieżne, niektóre zupełnie sprzeczne. Był to facet takskomplikowany, grający tak wiele ról, a przy tym mieszający je ze swojąprywatną twarzą ukrytą za maskami. To wciągające, ciekawe i bardzo daje domyślenia. Polecam.Nota: przytoczone powyżej opinie są cytowane we fragmentach i zostałypoddane redakcji.Tekst: Iskry, Warszawa 2019.Projekt okładki: Marcin Labus.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej